BLOG

Apa Itu Yuran Setiausaha Syarikat

October 6, 2023

bp-ast

Yuran Setiausaha Syarikat

Di Malaysia, Yuran Setiausaha Syarikat adalah yuran yang akan dikenakan oleh firma setiausaha syarikat untuk perkhidmatan kesetiausahaan asas yang disediakan, ia boleh dikenakan secara bulanan, suku tahunan atau tahunan. Secara umumnya, yuran ini dikenakan ke atas syarikat anda untuk memastikan pematuhan dengan Akta Syarikat 2016.

Dalam bidang setiasusaha syarikat, kami menawarkan pakej dan perkhidmatan pendaftaran dengan harga yang berpatutan. Semua perkhidmatan setiausaha syarikat, termasuk penasihat pematuhan akan disediakan.

BP-AST lebih kepada perkhidmatan penasihat:

  • Memberikan nasihat kepada syarikat dan lembaga pengarah untuk mematuhi keperluan undang-undang yang tersedia di Malaysia.
  • Memberi nasihat mengenai perkhidmatan sokongan kesetiausahaan mengikut situasi syarikat.
  • Sebagai pihak perantara rasmi bagi syarikat antara badan kerajaan, bank, peguam, juruaudit, ejen cukai dan badan profesional lain.

 

Soalan Lazim (FAQ)

1. Apakah perbezaan antara setiausaha syarikat dan setiausaha syarikat dalaman?
Setiausaha syarikat adalah ahli penting dalam pengurusan sesebuah syarikat, dan ia adalah keperluan undang-undang bahawa seorang setiausaha syarikat dilantik selepas pendaftaran syarikat. Setiausaha syarikat boleh menawarkan perhidmatan kepada syarikat lain yang memerlukan namun setiausaha syarikat dalaman di khususkan untuk mengurus tadbir hal syarikat tersebut sahaja.

2. Mengapa memilih setiausaha syarikat berbanding setiausaha syarikat dalaman?
Keberkesanan kos. Melantik setiausaha syarikat lebih murah berbanding melantik setiausaha syarikat dalaman. Ini kerana langganan kepada servis setiausaha syarikat adalah berdasarkan kepada tempoh masa yang dikehendaki sahaja dan perkhidmatan yang berkaitan manakala setiausaha syarikat dalaman memerlukan gaji bulanan, faedah dan lain-lain kos berkaitan dengan Akta Pekerja.

3. Kepentingan mempunyai seorang setiausaha syarikat?
Seorang setiausaha syarikat bertanggungjawab untuk pentadbiran syarikat yang berkesan. Beliau perlu memastikan pematuhan dengan keperluan undang-undang dan peraturan dan pada masa yang sama melaksanakan tugas atau arahan yang dibuat oleh lembaga pengarah. Seorang setiausaha syarikat juga bertindak sebagai perantara antara pemegang saham dan pengarah.

4. Mengapa memilih BP-AST sebagai setiausaha syarikat anda?
BP-AST adalah sebuah firma perakaunan yang menyediakan perkhidmatan perakaunan profesional, cukai, setiausaha syarikat, seminar dan perundingan perniagaan, menjadikannya rakan yang sesuai untuk usahawan. Melalui pandangan pasaran yang luar biasa, BP-AST telah membantu banyak syarikat untuk mengoptimumkan kedudukan dan proses mereka untuk menjadi lebih kompetitif di pasaran.
Raymen Lee, Pengarah Perunding Utama dan Pengarah, adalah Ahli Perakaunan Bertauliah Sedunia (CAW) dan pemegang Ijazah Sarjana Perniagaan (MBA) yang telah membantubanyak syarikat dengan penyelesaian yang tepat untuk meningkatkan prestasi perniagaan mereka ke tahap yang lebih tinggi.

Read More Articles

HIRE PURCHASE

July 19, 2024

bp-ast

Hire Purchase Definition :  Hire purchase is a form of finance. Essentially you have bought the item and used a loan (from the finance company) to pay for it.   Accounting for Hire Purchase : For accounting point of view both hire purchase and  instalment payment system are same. Before accounting, we should know following things :- a) Cash price is that price which will be paid if any asset is purchased on cash without installment b) Hire price = Cash price + Interest for risk of giving asset on instalment c) Down payment = Payment at the beginning of deal of hire purchase   Benefits of Hire Purchase: Kind to your cash flow Access High – Spec Assets Lower Interest Than Other Funding Options It is possible to claim capital allowance against taxes

法定登记簿和记录

July 12, 2024

bp-ast

法定登记簿和记录 法定登记簿可以保存在注册公司秘书办事处或董事批准的任何其他地方。通常情况下,法定登记簿根据第14条或第46(3)条的规定保存在注册公司秘书办事处,以便于公司秘书不时地维护和更新公司的信息。 “登记簿”包括任何登记簿或其他信息记录以及任何账目或会计记录,无论如何编纂、记录或储存,还包括任何文件。 最常见的法定登记簿有:配股登记簿、成员登记簿、董事登记簿、经理登记簿、秘书登记簿、大股东登记簿、转让登记簿、董事持股登记簿、抵押登记簿和会议记录簿。 登记簿 登记簿是由以下细节和信息组成的一本书。 董事登记簿 经理的登记簿 公司秘书的登记簿 成员(股东)登记册 抵押登记簿 股份转让登记簿 持股登记册 帐簿 会议记录簿 会议记录本将保存所有的董事和股东会议记录,以及董事和股东通过的决议。 以下内容通常在会议记录本中找到: 第一次董事会会议 开设银行账户的董事会决议 年度会议文件 临时股东大会文件 董事会关于购买房产/汽车的决议 申请或接受银行贷款的董事会决议 董事会关于确定年终的决议   我们作为贵公司的公司秘书,将保持所有记录的更新,并登记公司的任何变化。

CAPITAL ALLOWANCE

July 5, 2024

bp-ast

资本津贴 什么是资本免税额  ? 资本免税额是指花费在企业资产上的可从企业税务的金额。   为何要求资本免税额  ? 这意味着你可以保留更多的现金,可以进行再投资,促进公司增长。   索赔的好处  ? 减少或完全免除纳税义务 对高收入者申请磨损津贴和大多数工业建筑物津贴没有限制 改善现金流,保持现金在您的业务! 可能的现金退款/税款偿还