BLOG

Pemotongan Nama Syarikat

November 17, 2023

bp-ast

Pemotongan Nama Syarikat

Pemotongan nama syarikat di Malaysia merujuk kepada proses mengeluarkan nama syarikat dari pendaftaran syarikat, dengan objektif untuk membubarkan syarikat secara sah. Proses ini juga dikenali sebagai pembatalan pendaftaran.

Proses pemotongan nama syarikat melibatkan beberapa langkah, termasuk notis awam tentang niat untuk membatalkan pendaftaran syarikat, tempoh menunggu untuk sebarang bantahan (jika ada) dan dilupus dari senarai SSM. Setelah pendaftaran syarikat dilupuskan, ia tidak lagi dianggap sebagai entiti undang-undang dan asetnya mungkin dirampas oleh kerajaan.

Pemotongan Nama Syarikat VS Penggulungan Syarikat
Pemotongan nama syarikat adalah proses yang lebih mudah dan kurang formal, tetapi ia mungkin mengakibatkan kehilangan aset syarikat kepada kerajaan.

Penggulungan syarikat, di sisi lain, adalah proses yang lebih kompleks dan formal yang boleh melibatkan prosiding mahkamah, tetapi ia memberikan lebih banyak perlindungan kepada pemiutang dan pemegang saham syarikat.

Walaupun pemotongan nama syarikat dan penggulungan syarikat kedua-duanya boleh mengakibatkan pembubaran syarikat, ia berbeza dalam proses dan implikasi undang-undang.

Pemotongan Nama Syarikat

Dengan mengeluarkan nama syarikat dari daftar SSM, memerlukan setiausaha syarikat untuk menghantar permohonan kepada SSM.

Kriteria yang diperlukan untuk Pemotongan nama syarikat:

  • Syarikat telah menghentikan operasi dan perniagaan.
  • Majoriti pemegang saham bersetuju untuk berhenti.
  • Jumlah aset dan liabiliti hampir sifar semasa permohonan untuk Strike Off.
  • Semua akaun bank syarikat perlu ditutup.
  • Menyelesaikan jumlah tertunggak dengan Agensi Kerajaan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), atau Pertubuhan Keselamatan Sosial (SOCSO).
  • Membayar semua penalti atau kompaun (jika ada) kepada SSM, LHDN dan badan-badan kerajaan lain.
  • Telah mengemaskini SSM dengan data terkini syarikat.
  • Tidak mempunyai sebarang kes undang-undang yang aktif di dalam atau luar negara.
  • Tiada caj yang disenaraikan di dalam Daftar Caj.
  • Tidak memberikan keuntungan kepada pemegang saham.
  • Bukan sebuah syarikat induk.
  • Bukan sebuah syarikat penjamin.

 

Penyerahan Permohonan Penamatan

Proses penyerahan permohonan pemotongan hendaklah dilakukan oleh penyedia perkhidmatan profesional seperti Setiausaha Syarikat. Penyedia perkhidmatan ini dapat membantu dalam penyediaan dan penyerahan dokumen yang diperlukan kepada SSM, badan pengawalseliaan yang bertanggungjawab dalam pendaftaran dan pematuhan syarikat. BP-AST adalah penyedia perkhidmatan yang lengkap, menawarkan perkhidmatan perakaunan, setiausaha, cukai, seminar dan perkhidmatan nasihat perniagaan, menjadikannya rakan kongsi yang sempurna bagi seorang usahawan.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk melaksanakan proses pemotongan nama syarikat di Malaysia?

Tempoh yang diperlukan untuk mengambil tindakan pembubaran syarikat di Malaysia boleh berbeza-beza bergantung kepada faktor seperti kelengkapan permohonan dan sama ada sebarang bantahan dibangkitkan. Secara amnya, proses ini mengambil masa antara 6 hingga 12 bulan.

Soalan Lazim (FAQ)

  1. Apa yang berlaku kepada aset dan liabiliti syarikat selepas ia dibatalkan pendaftarannya (pemotongan nama syarikat)?
    Setelah syarikat dihapuskan nama di Malaysia, sebarang aset atau liabiliti yang masih ada akan dilupuskan kepada kerajaan. Ini bermakna bahawa mana-mana pemiutang atau pemegang saham tidak akan dapat menuntut sebarang aset atau menuntut sebarang tindakan undang-undang terhadap syarikat tersebut.
  2. Apabila permohonan ditolak oleh SSM, apa yang akan berlaku?
    Jika permohonan pemotongan nama syarikat ditolak oleh SSM, syarikat perlu mencari nasihat profesional untuk menangani masalah tersebut dan memperbetulkan sebarang isu pematuhan atau undang-undang yang tertunggak. Syarikat mungkin perlu memberikan maklumat atau dokumen tambahan untuk menyokong permohonan pemotongan nama syarikat atau mengemukakan permohonan baru setelah isu-isu tersebut diselesaikan.
  3. Apabila permohonan dikaji terhadap maklumat perakaunan, apa yang akan berlaku?
    Jika permohonan pemotongan nama syarikat yang dikemukakan kepada SSM dipertanyakan mengenai maklumat perakaunan, ini bermakna SSM telah mengenalpasti beberapa percanggahan atau ketidakselarasan dalam penyata kewangan atau rekod perakaunan syarikat. Untuk menyelesaikan pertanyaan tersebut, syarikat boleh meminta akauntan berlesen untuk memeriksa dan mengemas kini maklumat perakaunan.
  4. Semasa pemprosesan pemotongan nama syarikat, adalah mungkin untuk menarik balik permohonan jika berubah fikiran.
    Ya, adalah dibenarkan bagi sebuah syarikat untuk menarik permohonan pemotongan nama semula jika mereka berubah fikiran semasa pemprosesan permohonan di Malaysia. Untuk menarik semula permohonan tersebut, syarikat perlu mengemukakan permohonan secara bertulis kepada SSM, dengan menyatakan alasan untuk penarikan semula dan perancangan syarikat untuk terus aktif. Setelah permintaan diterima dan diproses oleh SSM, syarikat akan diaktifkan semula dalam Pendaftaran Syarikat dan dapat meneruskan operasinya.

 

Untuk memastikan proses pemotongan nama syarikat yang lancar dan patuh, disarankan bagi syarikat untuk melibatkan satu Setiausaha Syarikat yang berkelayakan dan berpengalaman untuk membantu dalam proses tersebut. BP-AST menyediakan panduan tentang keperluan undang-undang, menyediakan dokumen dan keputusan yang diperlukan, berhubung dengan SSM, dan menguruskan sebarang pertanyaan atau isu yang mungkin timbul semasa proses tersebut.

Read More Articles

Annual Return (AR)

April 5, 2024

bp-ast

ANNUAL RETURN (AR) Under Section 68 of the Companies Act 2016, all incorporation of companies under Suruhanjaya Syarikat Malaysia are compulsory to lodge annual return.   OVERVIEW OF ANNUAL RETURN Annual Return (AR) is a summary of all company’s information such as business activities, business address, registered office, particulars of Board of Company (Director(s) and Shareholder(s), company secretary(ies) and shareholders with its shareholding details in the company.   OBJECTIVE OF ANNUAL RETURN By submitting Annual Return (AR), the stakeholders or investor of the Company aware that the company is doing operation at the anniversary or registered date for the year submitted. The information provided will usually assist the company’s stakeholders to form a general understanding about the company status and condition.   SUBMISSION OF ANNUAL RETURN Appointed licensed Company Secretary or Company’s Agent are responsible to lodge the annual documents to the Registrar through MBRS platform. In addition, Companies must submit Annual Return (AR) for each calendar year due within 30 days from the anniversary of its registration or incorporation date in Malaysia.   FINE FOR NON-COMPLIANCE Each Board of Company will be liable to a fine not exceeding RM 50,000. In the case of a continuing offence, a further fine not exceeding RM 1,000.00 for each day during which the offence continues after conviction. Under Section 549 of the Companies Act 2016, failure to lodge Annual Return (AR) for three or more consecutive years, the Registrar have authority to strike off the company registration.   REMINDER FOR ANNUAL RETURN (AR) DATE In BP Strategy Secretarial Sdn. Bhd., we will automatically remind our client on Annual Return (AR) due date. Our duty as Company Secretary to ensure that our client can have enough time to review and submit on time for company’s Annual Return (AR).

预扣税

March 29, 2024

bp-ast

什么是预扣税? 预扣税是指非居民(收款人)的收入由支方 (付款人)代扣并支付给马来西亚税务局的金额。 需扣除预扣税的付款 以下类型的付款在支付时需缴纳预扣税: 合同付款 利息 q版权 特殊收入类别: 技术质询,服务费,租凭或使用可移动资产 非税务居民的公众艺人的收入 在1967年所得税法令第4(f)项的收入   何时缴纳预扣税? 付款人必须在付款或贷记收款人后的一个月内缴纳预扣税。 未能缴纳预扣税的后果 还将征收滞纳金(滞纳金的10%)

雇员公积金(EPF)

March 22, 2024

bp-ast

什么是雇员公积金(EPF) 雇员公积金(EPF)是根据马来西亚法律(特别是《1991年员工公积金法案》(第452号法案))成立的社会保障机构,通过高效可靠地管理其成员的储蓄为其会员提供退休福利。雇主可以通过EPF轻松地履行他们对员工的法律和道德义务。 缴款是指公司往雇员的EPF账户缴纳一笔金额,这笔金额是使用员工的月薪,遵循雇员公积金设定的缴纳金额进行付款。对于收入或薪资低于RM5,000的工人,其缴纳比率为其每月工资的11%,而雇主的份额为13%。对于那些工资/薪资超过RM5,000的人,个人缴纳保持在11%,公司缴纳为12%。 缴款比率会根据马来西亚政策情况而变化,更多详细信息可以参考https://www.kwsp.gov.my/documents/20126/140690/Jadual+Ketiga+BI.pdf。 应缴纳雇员公积金(EPF)的人员 雇主有责任代表其员工缴纳EPF,无论员工是否受雇于服务合同或学徒合同,但不包括列于EPF法案1991年第一附表中的个人,其中包括: 兼职,临时和试用期员工。 从公司获得工资的董事。 无论是否在55岁或60岁后全额或部分退休,继续工作到75岁的雇员。 为联邦政府、州政府或任何法定机构或地方政府以外的雇主工作,并在根据《可养老员工和自愿退休提取法案》取出储蓄的雇员。 根据失能法案进行全额提款,随后恢复并以任何形式再次被雇用的员工。 最低年龄:就业年龄受《儿童和少年人(就业)法案1966》的约束。 最高年龄:75岁   支付薪金/工资以便缴纳雇员公积金(EPF) 无论是按月、按周、按日或其他基础约定支付的。根据雇佣或学徒合同应支付给员工的款项。以下是符合EPF缴纳资格的员工付款列表: 薪金 未使用的年假或病假的支付 奖金 津贴 佣金 奖励金 拖欠的工资 产假工资 学习假工资 半天假工资 其他根据服务合同或其他方式的付款   以下是不需要雇员公积金缴纳的付款清单: 服务费 加班费 恩惠金 退休福利 解雇、临时和停工终止福利 任何差旅津贴或差旅津贴的价值 终止雇佣通知的补偿金 董事费