BLOG

PERBELANJAAN DAN PENDAPATAN

November 10, 2023

bp-ast

PERBELANJAAN DAN PENDAPATAN

Apa itu Perbelanjaan?

  • Perbelanjaan merujuk kepada jumlah wang atau nilai sumber daya yang dikeluarkan atau dihabiskan untuk memperoleh barang, perkhidmatan, atau aset. Ia merupakan pengeluaran atau penggunaan nilai yang berlaku apabila seseorang atau entiti membuat pembelian atau melabur dalam sesuatu yang memerlukan wang atau aset. Perbelanjaan boleh melibatkan pelbagai perkara seperti pembelian barangan harian, bayaran sewa, pembelian aset berharga, dan banyak lagi.
  • Perbelanjaan merujuk kepada pengeluaran atau pemakaian nilai untuk memperoleh sesuatu.

 

Apa itu Pendapatan?

  • Pendapatan merujuk kepada jumlah wang atau nilai yang diperoleh atau diterima oleh seseorang atau entiti sebagai balasan atas perkhidmatan, jualan, atau aktiviti lain yang menghasilkan nilai ekonomi. Ia adalah aliran masuk kewangan yang mewakili nilai yang diperoleh. Pendapatan boleh datang dari pelbagai sumber seperti penjualan produk, perkhidmatan profesional, dividen, dan pendapatan sewa.
  • Pendapatan merujuk kepada masukan atau penerimaan nilai sebagai balasan untuk aktiviti yang menghasilkan nilai ekonomi.

 

Akaun Pendapatan dan Perbelanjaan

Akaun pendapatan dan perbelanjaan merupakan elemen penting dalam perakaunan organisasi atau individu. Ia adalah alat untuk merekod dan menguruskan segala arus masuk (pendapatan) dan arus keluar (perbelanjaan) kewangan. Melalui akaun ini, seseorang atau entiti dapat mengawal serta menganalisis secara sistematik pergerakan kewangan yang berkaitan dengan aktiviti perniagaan.

 

Jenis Perbelanjaan

  • Perbelanjaan Modal: Perbelanjaan modal melibatkan pembelian aset berharga yang akan memberikan manfaat atau pulangan dalam jangka masa panjang. Ini boleh merangkumi pembelian hartanah, peralatan produksi, kenderaan, dan lain- lain. Perbelanjaan modal melibatkan pelaburan yang direncanakan untuk keperluan perniagaan atau pembangunan.
  • Perbelanjaan Operasi: Perbelanjaan operasi merujuk kepada pengeluaran yang berkaitan dengan operasi harian suatu perniagaan atau organisasi ini termasuk kos gaji, pembelian inventori, kos pemasaran, dan sewa lokasi perniagaan.

 

Cara Mengurangkan Perbelanjaan dan Menjimatkan Wang

1. Buat Bajet

Mulakan dengan menyusun bajet yang teliti untuk mengetahui berapa banyak wang yang masuk dan keluar setiap bulan. Ini akan membantu anda mengawal perbelanjaan anda dengan lebih berkesan.

2. Kenal Pasti Perbelanjaan Tidak Perlu Semak

Semak semula perbelanjaan anda dan kenal pasti di mana anda boleh melakukan pemotongan. Elakkan perbelanjaan yang tidak perlu seperti pembelian impulsif.

3. Bandingkan Harga

Sebelum membuat pembelian besar, bandingkan harga dari pelbagai penjual atau pengecer. Ini boleh membantu anda mendapatkan harga terbaik untuk barang yang anda perlukan.

4. Gunakan Tawaran dan Diskaun

Manfaatkan tawaran, promosi, dan diskaun yang disediakan oleh peniaga. Ini boleh membantu mendapatkan barang dengan harga lebih rendah.

5. Simpan Sebahagian Pendapatan

Tetapkan matlamat untuk menyimpan sebahagian daripada pendapatan anda setiap bulan. Ini membantu menjimatkan wang untuk masa depan.

6. Pertimbangkan Jualan dan Penukaran

Pertimbangkan untuk menjual barang yang tidak lagi diperlukan atau mempertimbangkan penukaran dengan orang lain untuk mendapatkan barangan yang anda perlukan tanpa perlu membelinya.

 

 

Read More Articles

HIRE PURCHASE

July 19, 2024

bp-ast

Hire Purchase Definition :  Hire purchase is a form of finance. Essentially you have bought the item and used a loan (from the finance company) to pay for it.   Accounting for Hire Purchase : For accounting point of view both hire purchase and  instalment payment system are same. Before accounting, we should know following things :- a) Cash price is that price which will be paid if any asset is purchased on cash without installment b) Hire price = Cash price + Interest for risk of giving asset on instalment c) Down payment = Payment at the beginning of deal of hire purchase   Benefits of Hire Purchase: Kind to your cash flow Access High – Spec Assets Lower Interest Than Other Funding Options It is possible to claim capital allowance against taxes

法定登记簿和记录

July 12, 2024

bp-ast

法定登记簿和记录 法定登记簿可以保存在注册公司秘书办事处或董事批准的任何其他地方。通常情况下,法定登记簿根据第14条或第46(3)条的规定保存在注册公司秘书办事处,以便于公司秘书不时地维护和更新公司的信息。 “登记簿”包括任何登记簿或其他信息记录以及任何账目或会计记录,无论如何编纂、记录或储存,还包括任何文件。 最常见的法定登记簿有:配股登记簿、成员登记簿、董事登记簿、经理登记簿、秘书登记簿、大股东登记簿、转让登记簿、董事持股登记簿、抵押登记簿和会议记录簿。 登记簿 登记簿是由以下细节和信息组成的一本书。 董事登记簿 经理的登记簿 公司秘书的登记簿 成员(股东)登记册 抵押登记簿 股份转让登记簿 持股登记册 帐簿 会议记录簿 会议记录本将保存所有的董事和股东会议记录,以及董事和股东通过的决议。 以下内容通常在会议记录本中找到: 第一次董事会会议 开设银行账户的董事会决议 年度会议文件 临时股东大会文件 董事会关于购买房产/汽车的决议 申请或接受银行贷款的董事会决议 董事会关于确定年终的决议   我们作为贵公司的公司秘书,将保持所有记录的更新,并登记公司的任何变化。

CAPITAL ALLOWANCE

July 5, 2024

bp-ast

资本津贴 什么是资本免税额  ? 资本免税额是指花费在企业资产上的可从企业税务的金额。   为何要求资本免税额  ? 这意味着你可以保留更多的现金,可以进行再投资,促进公司增长。   索赔的好处  ? 减少或完全免除纳税义务 对高收入者申请磨损津贴和大多数工业建筑物津贴没有限制 改善现金流,保持现金在您的业务! 可能的现金退款/税款偿还