BLOG

Perkara yang perlu tahu untuk setiausaha syarikat (CS) di Malaysia

December 29, 2023

bp-ast

Maksud setiausaha syarikat

Di Malaysia, setiausaha syarikat ialah orang yang dilantik oleh Lembaga pengarah syarikat untuk memastikan bahawa syarikat mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan. Setiausaha syarikat bertanggungjawab untuk mengekalkan rekod berkanun syarikat, menyediakan dan memfailkan dokumen undang-undang, memastikan mesyuarat dan resolusi syarikat direkodkan dan didokumenkan dengan betul.

Tanggungjawab setiausaha syarikat

  • Tadbir Urus Korporat. Setiausaha syarikat memainkan peranan penting dalam memastikan syarikat itu mematuhi semua keperluan undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan tadbir urus korporat, termasuk mengekalkan daftar syarikat, penggubalan dan pemfailan dokumen yang perlu dan memastikan mesyuarat syarikat dijalankan dengan betul.
  • Pematuhan Berkanun. Setiausaha syarikat bertanggungjawab untuk memastikan syarikat mematuhinya semua keperluan berkanun, termasuk menyelenggara daftar syarikat, mengemukakan borang dan penyata yang diperlukan, dan memastikan bahawa akaun syarikat dan lain-lain rekod diselenggara dengan baik.
  • Sokongan terhadap Lembaga Syarikat. Setiausaha syarikat menyediakan sokongan kepada lembaga pengarah, termasuk penjadualan dan mengadakan untuk mesyuarat lembaga, menyediakan minit mesyuarat, dan menyediakan nasihat mengenai perkara tadbir urus korporat.
  • Hubungan dengan pihak berkuasa kawal selia. Setiausaha syarikat bertanggungjawab menjaga kebaikan hubungan dengan pihak berkuasa kawal selia, seperti Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Bursa Malaysia, LHDN dan lain-lain seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.

 

Kelayakan setiausaha syarikat

Keahlian senarai badan profesional di bawah adalah layak untuk bertindak seperti yang dinamakan setiausaha syarikat apabila memohon kepada SSM untuk Sijil Amalan di bawah Seksyen 241 Akta Syarikat 2016.

I. Institut Setiausaha dan Pentadbir Bertauliah Malaysia (MAICSA)
II. Institut Akauntan Malaysia (MIA)
III. Bar Council Malaysia (BC)
IV. Persatuan Setiausaha Syarikat Malaysia (MACS)
V. Institut Akauntan Awam Bertauliah Malaysia (MICPA)
VI. Persatuan Undang-Undang Sabah (SLA)
VII. Persatuan Peguam Sarawak (AAS)

Direktori SSM setiausaha syarikat Berlesen

1. Bagaimana untuk menyemak setiausaha syarikat bertauliah yang berdaftar dengan SSM?

1.1. Layari laman web SSM Senarai Setiausaha Berdaftar di https://www.ssm.com.my/Pages/Licensed_Secretary_Auditors/List-RegisteredSecretaries.aspx.
1.2. Sila klik << Senarai Setiausaha Berdaftar >>
1.3. Anda boleh mencari setiausaha syarikat yang diperakui dengan memasukkan nama atau nombor pendaftaran mereka dalam bar carian “Control + F”. Contoh carian nama: Lee Ray Men atau SSM No Sijil Amalan 201908002387.
1.4. Hasil carian akan memaparkan status setiausaha syarikat, termasuk nama mereka, SSM Sijil Amalan, dan Negeri.

Faktor Yang Perlu Dipertimbangkan Apabila Mengambil CS Di Malaysia

  • Kemahiran berkomunikasi. CS seharusnya mempunyai kemahiran komunikasi yang cemerlang dan berkebolehan untuk berkomunikasi secara berkesan dengan lembaga pengarah, pemegang saham, dan lain lain pihak berkepentingan. Mereka seharusnya dapat menjelaskan isu undang-undang dan peraturan yang kompleks dalam cara yang jelas dan ringkas.
  • Kelayakan dan pengalaman. CS harus mempunyai kelayakan yang diperlukan dan pengalaman untuk menjalankan tugas peranan dengan berkesan. Mereka sepatutnya mempunyai pengetahuan perundangan dan peraturan yang berkaitan dan harus dapat memberikan nasihat yang baik kepada lembaga pengarah.

Soalan Lazim (FAQ)

1. Bolehkah seorang Pengarah menjadi setiausaha syarikat di Malaysia?

Akta Syarikat 2016 tidak melarang seseorang pengarah untuk turut memegang jawatan tersebut daripada CS. Walau bagaimanapun, Akta memerlukan CS mesti mempunyai pengetahuan dan keupayaan untuk melaksanakan tugas mereka, dan pelantikan itu mesti diluluskan oleh Lembaga pengarah.

2. Bolehkah kami menukar setiausaha syarikat pertama yang dilantik? Dan bagaimana?

Boleh tukar setiausaha syarikat pertama yang dilantik di Malaysia. Proses untuk berubah setiausaha syarikat melibatkan beberapa langkah, seperti berikut:

  • Perletakan jawatan setiausaha syarikat sedia ada hendaklah terlebih dahulu meletakkan jawatan. Ini boleh dilakukan dengan mengemukakan surat peletakan jawatan kepada Ahli lembaga pengarah syarikat
  • Pelantikan setiausaha syarikat baharu. Apabila setiausaha syarikat sedia ada telah meletak jawatan, Ahli Lembaga pengarah mesti melantik setiausaha syarikat baharu. Setiausaha syarikat baharu mesti memenuhi kelayakan dikehendaki oleh undang-undang, dan pelantikan mereka mesti diluluskan oleh Lembaga pengarah.
  • Pemakluman kepada pihak berkuasa. Sebaik sahaja setiausaha syarikat baru dilantik, syarikat itu mesti memberitahu pihak berkuasa berkaitan tentang perubahan itu. Ini boleh dilakukan dengan menghantar borang yang sesuai kepada SSM dalam tempoh 30 hari selepas pertukaran.
  • Penyerahan rekod. Setiausaha syarikat yang akan keluar mesti menyerahkan semua rekod berkanun dan dokumen kepada setiausaha syarikat baharu. Ini termasuk daftar berkanun, minit mesyuarat, dan sebarang dokumentasi lain yang berkaitan.

 

3. Hilang kelayakan setiausaha syarikat

  • Sabit kesalahan. Jika CS disabitkan dengan kesalahan yang berkaitan dengan penipuan, ketidakjujuran, atau sebarang kesalahan lain yang melibatkan keburukan moral, ia boleh mengakibatkan hilang kelayakan.
  • Kegagalan memenuhi syarat kelayakan. CS di Malaysia dikehendaki bertemu syarat kelayakan tertentu mengikut Akta Syarikat 2016. Jika CS gagal memenuhi kelayakan ini, ia boleh mengakibatkan kehilangan kelayakan.
  • Kebankrapan Jika CS menjadi muflis atau diisytiharkan muflis, ia boleh mengakibatkan hilang kelayakan.

Read More Articles

Annual Return (AR)

April 5, 2024

bp-ast

ANNUAL RETURN (AR) Under Section 68 of the Companies Act 2016, all incorporation of companies under Suruhanjaya Syarikat Malaysia are compulsory to lodge annual return.   OVERVIEW OF ANNUAL RETURN Annual Return (AR) is a summary of all company’s information such as business activities, business address, registered office, particulars of Board of Company (Director(s) and Shareholder(s), company secretary(ies) and shareholders with its shareholding details in the company.   OBJECTIVE OF ANNUAL RETURN By submitting Annual Return (AR), the stakeholders or investor of the Company aware that the company is doing operation at the anniversary or registered date for the year submitted. The information provided will usually assist the company’s stakeholders to form a general understanding about the company status and condition.   SUBMISSION OF ANNUAL RETURN Appointed licensed Company Secretary or Company’s Agent are responsible to lodge the annual documents to the Registrar through MBRS platform. In addition, Companies must submit Annual Return (AR) for each calendar year due within 30 days from the anniversary of its registration or incorporation date in Malaysia.   FINE FOR NON-COMPLIANCE Each Board of Company will be liable to a fine not exceeding RM 50,000. In the case of a continuing offence, a further fine not exceeding RM 1,000.00 for each day during which the offence continues after conviction. Under Section 549 of the Companies Act 2016, failure to lodge Annual Return (AR) for three or more consecutive years, the Registrar have authority to strike off the company registration.   REMINDER FOR ANNUAL RETURN (AR) DATE In BP Strategy Secretarial Sdn. Bhd., we will automatically remind our client on Annual Return (AR) due date. Our duty as Company Secretary to ensure that our client can have enough time to review and submit on time for company’s Annual Return (AR).

预扣税

March 29, 2024

bp-ast

什么是预扣税? 预扣税是指非居民(收款人)的收入由支方 (付款人)代扣并支付给马来西亚税务局的金额。 需扣除预扣税的付款 以下类型的付款在支付时需缴纳预扣税: 合同付款 利息 q版权 特殊收入类别: 技术质询,服务费,租凭或使用可移动资产 非税务居民的公众艺人的收入 在1967年所得税法令第4(f)项的收入   何时缴纳预扣税? 付款人必须在付款或贷记收款人后的一个月内缴纳预扣税。 未能缴纳预扣税的后果 还将征收滞纳金(滞纳金的10%)

雇员公积金(EPF)

March 22, 2024

bp-ast

什么是雇员公积金(EPF) 雇员公积金(EPF)是根据马来西亚法律(特别是《1991年员工公积金法案》(第452号法案))成立的社会保障机构,通过高效可靠地管理其成员的储蓄为其会员提供退休福利。雇主可以通过EPF轻松地履行他们对员工的法律和道德义务。 缴款是指公司往雇员的EPF账户缴纳一笔金额,这笔金额是使用员工的月薪,遵循雇员公积金设定的缴纳金额进行付款。对于收入或薪资低于RM5,000的工人,其缴纳比率为其每月工资的11%,而雇主的份额为13%。对于那些工资/薪资超过RM5,000的人,个人缴纳保持在11%,公司缴纳为12%。 缴款比率会根据马来西亚政策情况而变化,更多详细信息可以参考https://www.kwsp.gov.my/documents/20126/140690/Jadual+Ketiga+BI.pdf。 应缴纳雇员公积金(EPF)的人员 雇主有责任代表其员工缴纳EPF,无论员工是否受雇于服务合同或学徒合同,但不包括列于EPF法案1991年第一附表中的个人,其中包括: 兼职,临时和试用期员工。 从公司获得工资的董事。 无论是否在55岁或60岁后全额或部分退休,继续工作到75岁的雇员。 为联邦政府、州政府或任何法定机构或地方政府以外的雇主工作,并在根据《可养老员工和自愿退休提取法案》取出储蓄的雇员。 根据失能法案进行全额提款,随后恢复并以任何形式再次被雇用的员工。 最低年龄:就业年龄受《儿童和少年人(就业)法案1966》的约束。 最高年龄:75岁   支付薪金/工资以便缴纳雇员公积金(EPF) 无论是按月、按周、按日或其他基础约定支付的。根据雇佣或学徒合同应支付给员工的款项。以下是符合EPF缴纳资格的员工付款列表: 薪金 未使用的年假或病假的支付 奖金 津贴 佣金 奖励金 拖欠的工资 产假工资 学习假工资 半天假工资 其他根据服务合同或其他方式的付款   以下是不需要雇员公积金缴纳的付款清单: 服务费 加班费 恩惠金 退休福利 解雇、临时和停工终止福利 任何差旅津贴或差旅津贴的价值 终止雇佣通知的补偿金 董事费